Mielipidekirjoitukseni Jyväskylän postipalveluiden ongelmista

Julkaistu Keskisuomalaisessa 19.9.2012

Postipalvelut kuntoon Jyväskylässä

Jokainen Jyväskylän keskustan Postissa viime aikoina asioinut on saanut huomata konttorin pidentyneet jonotusajat. Muutaman minuutin jonot ovat useimpien mielestä kohtuullisia, mutta keskustan Posti on tästä kaukana. Kymmeneen, jopa viidentoista minuuttiin venyvät jonotusajat ovat suoraan poissa siitä meille tärkeimmästä: vapaa-ajastamme. Jonojen pitkittymisestä ei ole hyötyä kenellekään, edes Postille itselleen, sillä asiakkaita on joka tapauksessa palveltava, jonotimme tai emme.

Jyväskylästä on viime vuosina lakkautettu useita lähiposteja tehokkuuden ja säästöjen nimissä. Jos keskusten Postin palvelu on tehokkuutta, niin Postin käsitys tehokkuudesta eroaa kovasti omastani. Lähipostien lakkauttaminen on jo nyt vaikeuttanut esimerkiksi liikuntarajoitteisten ja iäkkäämpien Jyväskyläläisten asiointia. Esimerkiksi Kortepohjan lähipostin lakkauttaminen oli virhe. Myös Jyväskylällä olisi tilausta uusille asiamiesposteille, jos lähipostien ylläpitäminen on kustannussyistä muuten mahdotonta. Jyväskylän kaupungin tulee tarvittaessa tulla Postia vastaan tarjoamalla sille vuokralle kohtuuhintaisia liiketiloja, jotta palvelun laatua ja kattavuutta voidaan parantaa.

Posti ja sen taustalla oleva Itella Oy säästävät vääristä asioista. Panostamalla esimerkiksi itsepalveluautomaatteihin, parempaan tiedottamiseen ja henkilökunnan palveluosaamiseen voidaan saada aikaan todellisia säästöjä. Tinkimättä palvelun laadusta ja nopeudesta. Posti nykyisellä palvelullaan asiakkaitaan muiden palveluntuottajien piiriin, ja syö samalla omaa pitkän tähtäimen kannattavuuttaan. Posti on peruspalvelu, joka kuuluu kaikille asuinpaikasta ja tulotasosta riippumatta. Ilman viidentoista minuutin jonottamista.

Antti Yli-Tainio
kunnallisvaaliehdokas
Jyväskylä